Statut
Statutul ANSR reprezintă fundamentul juridic a organizației noastre, stabilind misiunea și principiile de funcționare ale organizației.
Capitolul 1 - Dispoziții generale
Articol 1 - Membri asociați
1. Lolici Daniel
2. Paraschiv Elisabeta-Vasilica
3. Sîrbu David
4. Paraschiv Stan
5. Solonariu Petru
6. Eröss Tünde
7. Berghean Nicolae- Florin
8. Necse Laurențiu
9. Bîrsă RaduArticol 2 - Exprimarea voinței de asociere
Membrii asociați își exprimă voința de asociere în cadrul unei asociații, ca persoană juridică de drept privat, fără scop patrimonial, în condițiile și cu respectarea O.G. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare.
Articol 3 - Denumire
Denumirea asociației este “ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ A SURZILOR DIN ROMÂNIA”. Denumirea prescurtată este A.N.S.R.
Articol 4 - Definiția
1. Asociația Națională a Surzilor din România este o organizație nonguvernamentală, independentă, non-profit, necondiționată politic și religios, cu personalitate juridică care apară și promovează drepturile și interesele sociale, profesionale, culturale și educative ale persoanelor cu deficiență de auz pentru incluziunea socială și egalizarea șanselor.
2. Asociația Națională a Surzilor din Romania este continuatoarea Societății Amicale a Surdo – Muților din România, conform Statutului autentificat de Secția de Notariat a Tribunalului Ilfov, sub nr. 328/05.01.1920 și a Asociației Surdo – Muților din Republica Populară Română constituită prin Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 1153/20.07.1952 dobândind personalitate juridică prin Sentința civilă nr. 1909/15.08.1953 pronunțată de către Tribunalul Popular al Raionului “Tudor Vladimirescu”, București.
3. Asociația Națională a Surzilor din România a dobândit personalitate juridică conform O.G. 26/2000 cu privire la asociații și fundații prin încheierea Judecătoriei Sector 2 din data de 13.03.2002, pronunțată în ds.nr. 61/PJ/2002, eliberându-se certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial nr. 75/02.04.2002.
4. Numărul de înregistrare în Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial este 5372/A/2002.
5. Asociația Națională a Surzilor din România se constituie pe baza liberei adeziuni a persoanelor cu deficiență de auz ce doresc să contribuie activ la realizarea scopurilor și obiectivelor sale.
6. ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ A SURZILOR DIN ROMÂNIA a fost recunoscută ca fiind o asociație de utilitate publică prin HOTĂRÂREA DE GUVERN NR. 903/09.11.2018.
7. Recunoașterea utilității publice conferă asociației următoarele drepturi:
a) dreptul de a i se atribui în folosință gratuită bunurile proprietate publică;
b) dreptul de a menționa în toate documentele pe care le întocmește că asociația este recunoscută ca fiind de utilitate publică.
8. A.N.S.R. este o organizație constituită și condusă doar de persoane fizice cu deficiență de auz, singurii beneficiari reali fiind persoanele fizice ale căror date de identificare sunt cuprinse în prezentul statut.
9. A.N.S.R. în activitatea sa curenta utilizează la nivel național, limba română și limbajul mimico-gestual/limba semnelor române. În relațiile cu asociațiile similare internaționale se utilizează limbajul mimico-gestual internațional.
10. Drapelul A.N.S.R. este format din culorile bleu-galben, culoarea bleu fiind lângă lance.
11. Asociația Națională a Surzilor din România este o organizație ce reprezintă interesele persoanelor cu deficiență de auz la nivelul întregii țări, fiind recunoscută ca organizație națională reprezentativă a surzilor din România de către:
a) Autoritățile locale și centrale;
b) Consiliul Național al Dizabilității din România (C.N.D.R.);
c) Uniunea Europeană a Surzilor (E.U.D.);
d) Federația Mondială a Surzilor (W.F.D.)
Articol 5 - Sediul asociației
1. Sediul A.N.S.R. este în București, str. Italiană nr. 3, sector 2.
2. Sediul asociației poate fi schimbat în baza hotărârii Consiliului Director Național.
Articol 6 - Durata de funcționare a asociației
Durata de funcționare a ASOCIAȚIEI NAȚIONALE A SURZILOR DIN ROMÂNIA este nedeterminată.
Articol 7 - Patrimoniul asociației
Patrimoniul inițial al asociatiei este cel prevăzut în actul constitutiv al asociației autentificat de Notariatul de Stat al Capitalei R.P.R. și regiunii București, prin procesul-verbal nr. 1367/20.07.1953. Astfel, “ca fond inițial Asociația surdo-muților din Republica Populară Română are suma de lei 131.385 provenită din subvenția acordată de Ministerul Prevederilor Sociale și 114.574 lei din subvenția acordată de Sfaturile Populare.”
Așadar, după denominare rezultă un patrimoniu inițial de 24,5959 lei.
Articol 8 - Scopul asociației
Scopul ASOCIAȚIEI NAȚIONALE A SURZILOR DIN ROMÂNIA constă în promovarea și apărarea drepturilor persoanelor cu deficiență de auz, precum și în acordarea de servicii sociale.
1. SCOP UMANITAR. Asociația Națională a Surzilor din România, ce funcționează ca asociație națională a filialelor și sucursalelor de surzi din România, având ca principal scop crearea unui cadru organizat în care persoanele cu deficiență de auz, adulți și minori cât și familiile acestora, să-și poată exprima dezideratele, să fie sprijiniți în realizarea drepturilor cetățenești în vederea egalizării șanselor.
2. SCOP SOCIAL. Asociația Națională a Surzilor din România este organizația în care se sintetizează problemele sociale cu care se confruntă persoanele cu deficiențe de auz în dorința de a trai decent și a se integra în societate.
3. SCOP EDUCATIV. Asociația Națională a Surzilor din România organizează, sprijină și colaborează cu unitățile școlare, centrele de pregătire profesională, cultural/educative și sportive, asigurând cadrul organizatoric al activităților planificate în acest scop.
4. SCOP ECONOMIC. Asociația Națională a Surzilor din România își propune să folosească toate mijloacele permise de lege pentru a contribui la sporirea fondurilor financiare proprii destinate programelor sociale și umanitare.
5. SCOP DE REGLEMENTARE. Asociația Națională a Surzilor din România sintetizează toate normele legale interne și internaționale care se identifică cu problemele membrilor săi și elaborează proiecte, acte normative pe care le promovează.
6. SCOP DE REPREZENTARE. Asociația Națională a Surzilor din România este singura organizație care îi reprezintă pe membrii săi în raport cu autoritățile, cu celelalte organizații nonguvernamentale, cu agenții economici, cu unitățile culturale, sportive, de învățământ și în general, cu terții, atât în țară, cât și în străinătate.
Articol 9 - Obiectivul și activitățile asociației
Obiectivul asociației constă în susținerea și integrarea persoanelor cu deficiență de auz în societate.
1. Recunoscând pierderea lor auditivă ca o deficiență ireversibilă, surzii au creat un limbaj mimico-gestual/limba semnelor române și o cultură proprie în cadrul organizațiilor de surzi în scopul incluziunii lor sociale.
2. Fiecare membru al Asociației Naționale a Surzilor din România este liber să participe la realizarea obiectivelor și activităților asociației.
3. Asociația inclusiv prin structurile special create, în vederea atingerii scopului și obiectivelor sale, desfășoară următoarele activități:
a. Asigură servicii de interpretare în limbaj mimico-gestual/limba semnelor române în diferite situații, prin intermediul interpretului în limbaj mimico-gestual autorizat. În acest sens se înființează departamentul interpreților în limbaj mimico-gestual cu birouri de interpretare în toate structurile asociației;
b. Asigură servicii de asistență socială;
c. Asigură servicii de informare: informarea beneficiarilor privind drepturile și obligațiile persoanelor cu dizabilități; informarea familiilor care au copii/părinți cu pierdere de auz cu privire la tipurile de intervenție care pot fi adaptate la nevoile specifice ale copilului/adultului cu surditate (inclusiv identificarea cazurilor noi); informare privind actualitatea în legislația socio-economică;
d. Asigură servicii de consiliere și consultanță socială pentru persoanele cu deficiență de auz;
e. Asigură servicii de consiliere și informare pentru familiile persoanelor cu deficiență de auz;
f. Asigură servicii de consiliere și sprijin în vederea plasării pe piața muncii și asistență la locul de muncă;
g. Asigură servicii de consiliere și reorientare profesională;
h. Asigură consiliere și sprijin în vederea pensionarii sau a obținerii ajutorului de deces, prelungirea pensiei de invaliditate, bilete de odihnă și tratament, etc;
i. Asigură consiliere și sprijin în vederea obținerii drepturilor conform legislației în vigoare de la DGASPC-uri (foi de drum, roviniete, cupoane de indemnizații de handicap, certificate de încadrare în grad de handicap, etc.)
j. Asigură sprijin în vederea completării diverselor documente: anchete sociale, scutiri de impozite, etc;
k. Asigură sprijin telefonic și online/vizual în vederea rezolvării diverselor probleme ale persoanelor surde cu terți, inclusiv prin aplicația asociației de interpretare la distanță “Voci Pentru Mâini”.
l. Asigură asistență și sprijinirea minorilor surzi pentru înscrierea la școlile speciale sau de masă și de formare profesională la diferite nivele, în vederea adaptării lor la sistemul educațional;
m. Asigură îndrumarea și sprijinirea surzilor pentru școlarizare, calificare sau recalificare profesională, urmărind introducerea de profesii noi, meserii sau operațiuni accesibile acestora;
n. Asigură servicii de distribuire – abonamente transport urban gratuit, bilete de călătorie CFR, adeverințe, card European, pachete cadou, pachete alimentare, pachete cu produse obținute din sponsorizări;
o. Promovează și sprijină asigurarea serviciilor medicale de specialitate (O.R.L.) cu respectarea legislației în vigoare și a dispozițiilor din domeniul medical;
p. Organizează și promovează activități cultural-artistice, recreative și de petrecerea a timpului liber pentru membri, specifice persoanei cu deficiență de auz, atât la nivel național cât și internațional;
q. Organizează cursuri, seminare, diverse activități de formare, precum și diferite proiecte, în diferite domenii, pentru interesul membrilor și al societății;
r. Organizează programe pentru combaterea discriminării și egalizarea șanselor persoanelor cu deficiență de auz;
s. Organizează cursuri de formare profesională ca interpret în limbaj mimico-gestual, conform legislației în vigoare, atât independent cât și în parteneriat cu instituțiile de profil;
t. Sprijină desfășurarea cursurilor de reconversie profesională cu interpreți în limbaj mimico-gestual autorizați, în parteneriat cu organele abilitate;
u. Se implică activ în legătură cu diferitele propuneri și proiecte de legislație pentru protecția specială a persoanelor cu dizabilități, oferindu-și bogata expertiză în vederea acordării unor puncte de vedere pertinente legiuitorilor, precum și dezvoltând programe proprii privind protecția persoanelor cu deficiență de auz;
v. Întreține și dezvoltă relațiile de colaborare cu organizațiile similare naționale și internaționale;
w. Editează, tipărește, publică diferite publicații specifice persoanei cu deficiență de auz, folosind limbajul mimico-gestual/limba semnelor române acolo unde este posibil;
x. Organizează ateliere/seminare/webinare/cursuri introductive în limbaj mimico-gestual/ L.S.R.
y. Dezvoltă, implementează și exploatează proiecte/producții, individual sau în colaborare cu alte organizații și instituții, cu scopul de promovare a culturii surzilor în orice domeniu de creație artistică.
Articol 10 - Principiile asociației
- PRINCIPIUL UNITATII NAȚIONALE: conform acestui principiu, A.N.S.R. este o organizație care reprezintă interesele persoanelor cu deficiență de auz la nivelul întregii țări, fiind recunoscută ca o organizație națională reprezentativă atât de către autoritățile publice române, cât și de organizațiile internaționale;
- PRINCIPIUL LEGALITĂȚII: conform acestui principiu întreaga activitate a asociației se desfășoară atât la nivel central, cât și la nivelul filialelor, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare, ale statutului asociației și ale statutului filialelor. Statutul filialelor nu poate conține prevederi contrare statutului A.N.S.R.;
- PRINCIPIUL AUTONOMIEI FUNCȚIONALE: conform acestui principiu, asociația are dreptul și capacitatea efectivă de autogestiune și are autonomie administrativă și financiară. Filiala încheie acte juridice în numele și pe seama acesteia respectând competențele stabilite de lege și de statutul asociației;
- PRINCIPIUL ELIGIBILITĂȚII: prin acest principiu, asociația are dreptul de a-și alege independent organele de conducere, conform statutului asociației și a reglementarilor interne;
- PRINCIPIUL INTERESULUI COMUN ȘI AL SOLIDARITĂȚII: conform acestui principiu, membrii A.N.S.R. desfășoară activități, își asumă responsabilități și obligații în beneficiul organizației și a membrilor acesteia.
Capitolul 2 - Membrii asociației
Articol 11 - Clasificarea membrilor
În cadrul asociației, membrii se clasifică în:
- Membri fondatori – persoane cu deficiență de auz care au contribuit la constituirea asociației, inclusiv a filialelor;
- Membri asociați – persoane cu deficiență de auz care s-au asociat ulterior fondării asociației;
- Membri asociației – persoanele cu deficiență de auz (surzi, surdo-muti, hipoacuzici) care au o pierdere de auz la ambele urechi și de peste 50 de decibeli la urechea cea mai bună, au împlinit vârsta de 18 ani fără deosebire de naționalitate, religie sau sex și acceptă statutul A.N.S.R.;
- Membri colaboratori – organizații cu profil similar ce susțin scopul și obiectivele asociației. Pot fi invitați la ședințele asociației, însă nu au drept de vot;
- Membri susținători – organizațiile, persoanele fizice sau juridice care doresc să susțină material activitățile asociației. Pot participa la ședințe, însă fără drept de vot;
- Membri de onoare – persoane care au merite deosebite la dezvoltarea și consacrarea asociației.
Articol 12 - Modul de dobândire a calității de membru
- Membrii asociației sunt persoanele cu deficiență de auz (surzi, surdo-muti, hipoacuzici) care au o pierdere de auz la ambele urechi și de peste 50 de decibeli la urechea cea mai buna, au împlinit vârsta de 18 ani fără deosebire de naționalitate, religie sau sex și acceptă statutul A.N.S.R.
- Calitatea de membru al asociației poate fi dobândită de orice cetățean român sau rezident, care a împlinit vârsta de 18 ani și care atestă încadrarea în gradele de handicap de auz: grav, accentuat sau mediu, prin documente medicale legale, recunoscute în țara noastră.
- Poate deveni membru al asociatiei orice persoana ce respecta condițiile prevăzute in paragraful anterior si adera la statutul asociatiei si acționează conform obiectivelor ei.
- Nu pot fi membri persoanele cu tulburări grave de comportament sau persoanele condamnate si care nu au fost reabilitate.
- Solicitantul se adresează printr-o cerere scrisă președintelui filialei în raza căreia își are domiciliul;
- La cerere se anexează următoarele documente: copie C.I./B.I., documente care atestă pierderea auditivă (certificat de încadrare în grad de handicap sau audiogramă);
- Solicitantul va lua la cunoștință de prevederile Statutului A.N.S.R.;
- Președintele filialei are obligația de a supune aprobării Consiliului director al filialei toate solicitările de înscriere în asociație în prima ședință după data depunerii lor la filială;
- După ce Consiliului director al filialei aprobă cererea de înscriere, solicitantul va semna adeziunea de membru prin care recunoaște si aderă la statutul ANSR, la care anexează două fotografii tip buletin ¾ cm;
- Solicitantul va achita cotizația anuală de membru în asociație.
- La momentul depunerii cererii de înscriere în asociație se îndeplinesc toate procedurile cu privire la protecția datelor cu caracter personal în vederea respectării Regulamentului general privind protecția datelor;
- În cazul respingerii solicitării de aderare, decizia motivată se va comunica în scris solicitantului în termen de 15 zile calendaristice calculate de la data adoptării hotărârii de respingere de către CDF. Hotărârea Consiliului Director al Filialei este definitivă.
- Membrii care au avut funcții de conducere și au demisionat/renunțat sau au fost excluși la cererea expresă a membrilor adunării generale sau a consiliului director, respectiv în cazul abaterilor grave, nu mai au dreptul să candideze pentru nicio funcție de conducere în cadrul asociației.
- Calitatea de membru asociat se acordă de către adunarea generală.
Articol 13 - Modalitatea de pierdere a calității de membru
Pierderea calității de membru al asociatiei poate interveni in următoarele situații:
- Prin cerere scrisa, ca expresie a propriei sale voințe;
- Prin deces;
- Prin neplata cotizației in termen de 2 ani consecutivi – prin decizie a consiliului director al filialei. Decizia se comunică membrului exclus în termen de 15 zile lucrătoare;
- Prin excludere conform Regulamentului de Organizare si Funcționare al A.N.S.R.
Articol 14 - Sancțiuni
Membrilor A.N.S.R. li se pot aplica următoarele sancțiuni în caz de abateri disciplinare:
- Avertisment scris;
- Suspendarea temporară a calității de membru al A.N.S.R.;
- Excluderea din organul de conducere din care face parte;
- Excluderea din A.N.S.R.
Articol 15 - Drepturile membrilor
Membrii asociației au următoarele drepturi:
- Să beneficieze in mod nediscriminatoriu de serviciile asociatiei. Membrii beneficiază de serviciile oferite de către asociație la nivel național, indiferent de filiala la care sunt legitimați;
- Să aleagă si sa fie aleși in organele de conducere ale asociatiei sau filialei de la vârsta de 18 ani, cu excepția suferinzilor de boli psihice;
- Să participe la ședințele organelor de conducere la care urmează sa se ia hotărâri care-i vizează direct si personal;
- Să adreseze cereri, propuneri sau sesizări organelor de conducere ale asociatiei sau filialei;
- Să publice in revista asociatiei lucrări originale, opinii, inițiative si propuneri;
- Să fie sprijiniți pentru școlarizare, calificare sau recalificare profesionala, încadrare in munca, asistenta prin asigurare de interpret in limbaj mimico-gestual;
- Să participe la activitățile organizate de asociație/filiala;
- Să fie sprijiniți la internarea in unități de protecție si asistenta sociala, la procurarea de aparatura specifica, precum si pentru obținerea drepturilor ce decurg din actele normative in vigoare;
- Să fie informați prin publicația si site-ul asociatiei precum si prin organele de conducere despre hotărârile adoptate, precum si despre gestionarea resurselor financiare ale asociatiei;
- Să folosească aplicația asociatiei de interpretare video la distanta “Voci Pentru Mâini”.
Articol 16 - Obligațiile membrilor
Membrii asociației au următoarele obligații principale:
- Să cunoască și să respecte prevederile statutului Asociației Naționale a Surzilor din România și al filialei din care fac parte;
- Să achite cotizația de membru al asociatiei;
- Să participe la adunările asociatiei sau filialei la care sunt convocați;
- Să ducă la îndeplinire hotărârile organelor ierarhic superioare ale asociației/filialei ;
- Să nu desfășoare sau să participe la acțiuni contrare intereselor asociatiei/filialei sau care ar împiedica realizarea scopurilor sau obiectivelor acesteia;
- Să păstreze si sa protejeze patrimoniul asociatiei/filialei;
- Să nu desfășoare in parare activități specifice si comune asociatiei/filialei.
Capitolul 3 - Organizarea și funcționarea Asociației Naționale a Surzilor din România
Articol 17 - Organele Asociației Naționale a Surzilor din România
Asociația este structurată astfel:
1. ORGANE CENTRALE:
a. Adunarea generala a Asociației Naționale a Surzilor din Romania;
b. Consiliul director național al Asociației Naționale a Surzilor din Romania;
c. Comisia de cenzori a Asociației Naționale a Surzilor din Romania.
2. ORGANE ALE STRUCTURILOR TERITORIALE:
A. FILIALA:
a. Adunarea generala;
b. Consiliul director;
c. Cenzorul sau comisia de cenzori, după caz.
B. SUCURSALA:
a. Consiliul sucursalei.
Articol 18 - Adunarea Generală a Asociației
Adunarea generala a Asociatiei Naționale a Surzilor din Romania este organul de conducere al asociatiei si este format din membrii asociați si din delegații mandatați de membrii asociatiei, prin alegeri la nivelul structurilor teritoriale, conform principiilor statutului.
Articol 19 - Competențele Adunării Generale A.N.S.R.
Adunarea generală a asociației are următoarele competențe:
- Stabilirea strategiei și a obiectivelor generale ale asociației;
- Aprobarea execuției bugetului de venituri și cheltuieli și a situațiilor financiare anuale, care includ bilanțul contabil, raportul cenzorului/comisie de cenzori pe anul anterior, raportul președintelui, precum și descărcarea de gestiune pentru anul anterior;
- Alegerea și revocarea membrilor consiliului director național și a comisiei de cenzori;
- Sancționarea membrilor consiliului director național și al consiliului director al filialei;
- Înființarea și desființarea de filiale și sucursale;
- Modificarea statutului, cu mențiunea că schimbarea sediului social poate fi hotărâtă și de către consiliul director național;
- Dizolvarea și lichidarea asociației, precum și stabilirea destinației bunurilor rămase după lichidare, conform legii.
- Aprobarea regulamentului de organizare și funcționare al asociației;
- Aprobarea regulilor generale de organizare și funcționare a comisiei de cenzori;
- Aprobă proiectul de buget pentru anul următor în vederea solicitării sumelor alocate de la bugetul de stat;
- Adoptă hotărâri cu privire la repartizarea sumelor alocate de la bugetul de stat;
- Aprobarea altor hotărâri privind activitatea generală a asociației;
- Convocarea adunării generale extraordinare a filialei;
- Convocarea consiliului director al filialei;
Articol 20 - Organizarea și Funcționarea Adunării Generale a A.N.S.R.
- Adunarea generală se întrunește în ședințe ordinare anual și în ședințe extraordinare, ori de cate ori este convocată statutar;
- Convocarea adunării generale ordinare se face de către președintele asociației sau de către consiliului director național.
- Convocarea, conținând data, locul și ora desfășurării adunării generale ordinare, se comunică filialelor asociației, cu cel puțin 30 de zile înainte de data stabilită pentru desfășurarea adunării, prin email, la adresele de email oficiale ale filialelor. Ordinea de zi a ședinței și documentele ce urmează să fie votate vor fi transmise cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită pentru desfășurarea adunării;
- Membrii Asociației Naționale a Surzilor din România aleg organele de conducere centrale prin reprezentanți, numiți in continuare “delegați”.
- Norma de reprezentare a membrilor în Adunarea Generala va fi stabilita de Consiliul Director Național. Președinții filialelor sunt in mod obligatoriu delegați la Adunarea Generală;
- Adunarea generală este legal constituită dacă sunt prezenți jumătate plus unu din numărul delegațiilor legal convocați;
- În cazul în care la prima convocare nu se întrunește un număr de jumătate plus unu din numărul delegațiilor legal convocați, se va face o nouă convocare, în termen de cel mult 7 zile de la prima. În această situație, Adunarea generală a ANSR va fi legal întrunită indiferent de numărul de membri prezenți.
- Adunarea generală extraordinară poate fi convocată și cu 3 zile înainte de data stabilită pentru ședință.
- Adunarea generală extraordinară poate fi convocată prin decizia:
- Președintelui asociatiei;
- Consiliului director național;
- Prin voința exprimată în scris 50+1 din numărul filialelor asociatiei;
- Hotărârile Adunării Generale se iau cu majoritate simplă de voturi exprimate și devin obligatorii pentru toți membrii asociației și pentru filiale;
- Modalitățile tehnice de exprimare a votului sunt elaborate de Consiliul director și supuse aprobării adunării generale.
- Adunarea generală poate avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directa la distanță, iar hotărârile adunării generale pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătura electronică extinsă.
- Asociatul care, într-o anumita problema supusă hotărârii adunării generale, este interesat personal sau prin soțul sau, ascendenții sau descendenții săi, rudele în linie colaterală sau afinii săi până la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte nici la deliberare și nici la vot. Asociatul care încalcă aceste dispoziții este răspunzător de daunele cauzate asociatiei daca fără votul sau nu s-ar fi putut obține majoritatea cerută;
- Hotărârile luate de adunarea generală în limitele legii și ale statutului sunt obligatorii chiar și pentru membrii asociați care nu au luat parte la adunarea generală sau au votat împotrivă.
- Hotărârile adunării generale, contrare legii sau dispozițiilor cuprinse în statut, pot fi atacate în justiție de către oricare dintre membrii asociați care nu au luat parte la adunarea generală sau care au votat împotrivă și au cerut să insereze aceasta în procesul-verbal de ședință, în termen de 15 zile de la data când au luat cunoștință despre hotărâre sau de la data când a avut loc ședința, după caz;
- Adunarea generală are drept de control permanent asupra următoarelor organe: consiliu director, cenzor sau comisie de cenzori, după caz.
Articol 21 - Consiliul Director Național al Asociației
1. Consiliul director național este format din 9 membri și asigură punerea în executare a hotărârilor adunării generale naționale.
2. Din componența consiliului director național fac parte în mod obligatoriu:
a) Președintele A.N.S.R.;
b) Vicepreședintele A.N.S.R.;
c) 7 membri aleși de către adunarea generală națională.
3. În Consiliul Director National pot fi cooptați un număr de specialiști care vor elabora documentele ce urmează a fi supuse aprobării.
4. Consiliul Director National se întrunește in ședințe semestriale sau in ședințe extraordinare atunci când interesele asociatiei o cer.
5. Ședințele Consiliului Director National sunt statutare daca la acestea sunt prezenți 50+1 dintre membri, iar hotărârile sunt adoptate numai cu votul majorității celor prezenți.
6. Nu poate fi membru in consiliul director, iar daca era, pierde aceasta calitate orice persoana care ocupa o funcție de conducere in cadrul unei instituții publice, daca asociația respectiva are ca scop sprijinirea activității acelei instituții publice.
7. Regulile generale privind organizarea si funcționarea consiliului director sunt prevăzute in statut si sunt cuprinse si in regulamentul de organizare si funcționare. Consiliul director își poate elabora un regulament intern de funcționare.
8. Ședințele consiliului director pot avea loc si prin mijloace electronice de comunicare directa la distanta, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătura electronica extinsa.
9. Asociatul care, într-o anumita problema supusa hotărârii consiliului director, este interesat personal sau prin soțul sau, ascendenții sau descendenții săi, rudele in linie colaterala sau afinii săi pana la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte nici la deliberare si nici la vot. Asociatul care încalcă aceste dispoziții este răspunzător de daunele cauzate asociatiei daca fără votul sau nu s-ar fi putut obține majoritatea ceruta.
10. Deciziile consiliului director, contrare legii sau statutului asociatiei pot fi atacate in justiție.
Articol 22 - Competența Consiliului Director al Asociației
Consiliul Director Național are următoarele competente:
- Prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil, proiectul de venituri și cheltuieli pentru perioada următoare și proiectele de programe ale asociației;
- Pune in executare hotărârile adunării generale in intervalele dintre reuniunile acesteia;
- Încheie acte juridice in numele si pe seama asociatiei, in aplicarea si cu limitele competentelor stabilite de lege, de statut, precum si de hotărârile adunării generale;
- Elaborează și aprobă organigrama și politica de personal a asociației, inclusiv pentru personalul angajat din filialele care solicită sume alocate de la bugetul de stat, precum și fișele posturilor prevăzute în organigramă în conformitate cu legislația în vigoare;
- Elaborează si aproba, in detaliu, modalitatea de exprimare a votului, nivelul cheltuielilor si sursele de finanțare pentru fiecare adunare generala, si pentru activitățile specifice;
- Elaborează si aproba regulamentul intern de funcționare;
- Hotărăște sancționarea membrilor Consiliului Director National si ai Consiliilor Directoare ale filialelor;
- Elaborează regulamentele activităților specifice asociatiei;
- Rezolva cererile, sesizările, contestațiile si reclamațiile primite de la membrii asociatiei și de la filiale;
- Aproba si asigura editarea si distribuirea tipăriturilor asociatiei;
- Convoacă adunarea generala a asociatiei;
- Stabilește nivelul taxei de înscriere si al cotizației anuale pentru membri;
- Aproba reprezentarea pe plan extern al asociatiei;
- Inițiază si asigura perfecționarea personalului asociatiei;
- Elaborează politicile naționale de protecție sociala si promovarea drepturilor persoanelor surde.
- Consiliul Director înființează birouri, departamente, comisii necesare pentru buna funcționare a asociatiei in conformitate cu scopurile stabilite prin statut;
- Înființează comisia de evaluare a competentelor in L.M.G.;
- Coordonează întreaga activitate a asociației și îndeplinește funcțiile de conducere necesare în intervalele dintre reuniunile adunării generale a asociației;
- Convoacă adunarea generală extraordinară a asociatiei;
- Poate convoca, în cazuri excepționale, consiliul director al filialelor sau adunarea generală a filialelor;
- Validează rezultatele alegerilor desfășurate în cadrul filialelor;
- Participă la alegerile din filiale fără drept de vot;
Articol 23 - Președintele Asociației
- Președintele Asociatiei Naționale a Surzilor din Romania este reprezentantul legal al acesteia.
- Președintele asociatiei este ales de Adunarea Generala a asociatiei dintre delegații prezenți, prin vot secret, cu votul a 50% +1 din numărul delegaților prezenți.
- În funcția de președinte pot fi aleși membrii care au o vechime continuă minimă de 5 ani în asociație, au vârsta minimă de 25 de ani și fac dovada, prin calitățile intelectuale și o activitate anterioară semnificativă în favoarea asociației, că pot reprezenta interesele persoanelor cu deficiență de auz.
- Durata mandatului președintelui A.N.S.R. este de 5 ani.
Articol 24 - Atribuțiile Președintelui Asociației
1. Președintele Asociatiei Naționale a Surzilor din Romania are, următoarele atribuții:
a. Asigura îndeplinirea scopurilor organizației si a tuturor hotărârilor adoptate;
b. Reprezintă asociația in relația cu autoritățile publice, cu instituțiile publice sau private, cu organizații si fundații si cu alte persoane juridice si fizice, romane si străine;
c. Coordonează si controlează întreaga activitate a asociatiei, gestionează inclusiv bugetul aprobat in adunarea generala.
d. Conduce lucrările consiliului director național si ale adunării generale;
e. Convoacă consiliul director potrivit reglementarilor din statut si din regulamentul de organizare si funcționare;
f. Poate încheia acte in numele si pe seama asociatiei, in limitele aprobate prin hotărârile Adunării Generale, ale Consiliului Director National;
2. In exercitarea mandatului sau președintele emite decizii, dispoziții si instrucțiuni, in conformitate cu legislația in vigoare si prevederile statutului si ale regulamentului de organizare si funcționare;
3. Președintele poate delega unele competente, pe perioade limitate si din motive întemeiate, vicepreședintelui sau oricărui dintre membrii consiliului director național al asociatiei.
4. In caz de imposibilitate a președintelui de a-si exercita mandatul pe o perioada mai mare de 6 luni sau a postului vacant, toate atribuțiile sale sunt preluate interimar de vicepreședinte, conform procedurii din regulamentul de organizare si funcționare.
5. Președintele asociatiei, in baza hotărârii de alegere a adunării generale, este angajat, salariul acestuia fiind plătit din subvenție de la bugetul de stat.
Articol 25 - Comisia de Cenzori a Asociației
- Comisia de Cenzori este organul prin care se asigura controlul financiar intern al Asociatiei.
- Comisia de cenzori se alege de către Adunarea Generala, dintre delegații prezenți, pentru un mandat de cinci ani.
- Comisia de cenzori este constituita din trei membri, având in compunerea ei: un președinte al comisiei, un contabil autorizat sau un expert contabil si un membru.
- Membrii Consiliului Director si salariații asociatiei nu pot face parte din Comisia de cenzori.
Articol 26 - Competențele Comisiei de Cenzori a Asociației
1. Comisia de cenzori îndeplinește următoarele atribuții principale:
a. Verifica, cel puțin o data pe an, modul in care este administrat patrimoniul asociatiei;
b. întocmește rapoarte anuale privind execuția bugetara si le prezinta Adunării generale;
c. participa la ședințele Adunării Generale si a Consiliului Director National, fără drept de vot.
2. Comisia de cenzori își poate elabora un regulament propriu de funcționare;
3. Îndeplinește orice alta atribuție stabilita de Adunarea Generala si prevăzută in Statut.
Articol 27 - Structurile Teritoriale ale Asociației
Structurile teritoriale ale Asociației Naționale a Surzilor din România sunt:
- Filiala;
- Sucursala.
(1) Filialele A.N.S.R. sunt:
- A.N.S.R. – Filiala Alba;
- A.N.S.R. – Filiala Arad;
- A.N.S.R. – Filiala Argeș;
- A.N.S.R. – Filiala Bacău;
- A.N.S.R. – Filiala Bistrița;
- A.N.S.R. – Filiala Bihor;
- A.N.S.R. – Filiala Botoșani;
- A.N.S.R. – Filiala Brăila;
- A.N.S.R. – Filiala Brașov;
- A.N.S.R. – Filiala București;
- A.N.S.R. – Filiala Buzău;
- A.N.S.R. – Filiala Cluj;
- A.N.S.R. – Filiala Constanța;
- A.N.S.R. – Filiala Craiova;
- A.N.S.R. – Filiala Focșani;
- A.N.S.R. – Filiala Galați;
- A.N.S.R. – Filiala Harghita;
- A.N.S.R. – Filiala Hunedoara;
- A.N.S.R. – Filiala Ialomița;
- A.N.S.R. – Filiala Iași;
- A.N.S.R. – Filiala Maramureș;
- A.N.S.R. – Filiala Neamț;
- A.N.S.R. – Filiala Prahova;
- A.N.S.R. – Filiala Reșița;
- A.N.S.R. – Filiala Satu Mare;
- A.N.S.R. – Filiala Sibiu;
- A.N.S.R. – Filiala Slatina;
- A.N.S.R. – Filiala Suceava;
- A.N.S.R. – Filiala Târgoviște;
- A.N.S.R. – Filiala Mureș;
- A.N.S.R. – Filiala Tg. Jiu;
- A.N.S.R. – Filiala Tineret;
- A.N.S.R. – Filiala Timișoara;
- A.N.S.R. – Filiala Tr. Severin;
- A.N.S.R. – Filiala Tulcea;
- A.N.S.R. – Filiala Vâlcea;
- A.N.S.R. – Filiala Zalău;
(2) Sucursalele A.N.S.R. sunt:
- A.N.S.R. – Sucursala Aiud – în subordinea filialei Alba;
- A.N.S.R. – Sucursala Onești – în subordinea filialei Bacău;
- A.N.S.R. – Sucursala Comănești – în subordinea filialei Bacău;
- A.N.S.R. – Sucursala Dorohoi – în subordinea filialei Botoșani;
- A.N.S.R. – Sucursala Turda – în subordinea filialei Cluj;
- A.N.S.R. – Sucursala Dej – în subordinea filialei Cluj;
- A.N.S.R. – Sucursala Odorheiul Secuiesc – în subordinea filialei Harghita;
- A.N.S.R. – Sucursala Sighișoara – în subordinea filialei Mureș;
- A.N.S.R. – Sucursala Roman – în subordinea filialei Neamț;
- A.N.S.R. – Sucursala Tg. Neamț – în subordinea filialei Neamț;
- A.N.S.R. – Sucursala Bicaz – în subordinea filialei Neamț;
- A.N.S.R. – Sucursala Fălticeni – în subordinea filialei Suceava;
- A.N.S.R. – Sucursala Rădăuți – în subordinea filialei Suceava;
Articol 28 - Filialele Asociației
- Filialele asociatiei sunt structuri teritoriale, constituite in baza Ordonanței 26/2000, organizate pe unul sau mai multe județe, cu patrimoniu si organe de conducere proprii, care funcționează numai in baza statutului asociatiei, a regulamentelor acesteia si a statutului propriu;
- Filialele sunt entități cu personalitate juridica, putând încheia in nume propriu, acte juridice in condițiile stabilite de asociație prin statutul filialei. Ele pot încheia acte juridice de dispoziție, in numele si pe seama asociatiei, numai pe baza hotărârii prealabile a consiliului director al asociatiei;
- Filialele fac parte din structura organizatorica a asociatiei, ce recunosc statutul asociatiei si autoritatea acesteia, pe toata perioada de funcționare.
- Filialele se constituie prin hotărârea adunării generale a asociatiei. Personalitatea juridica se dobândește de la data înscrierii filialei in Registrul asociațiilor si fundațiilor.
- Denumirea filialei va fi compusa din următoarea sintagma: Asociația Națională a Surzilor din Romania – Filiala (…) urmata de denumirea orașului/județului.
- Este interzis, sub sancțiunea nulității absolute a statutului ca o filiala sau sucursala sa poarte o alta denumire decât cea a asociatiei care o constituie.
- La sediul fiecărei filiale este înființat si cate un Birou de interpretare in limbaj mimico-gestual care funcționează conform Regulamentului de Organizare si Funcționare al A.N.S.R.
Articol 29 - Obiectivul Filialei
Obiectivul filialei consta in susținerea si integrarea persoanelor cu deficienta de auz in societate.
Articol 30 - Sarcinile Filialei Asociației
În vederea realizării scopului și a obiectivelor asociației, filiala îndeplinește următoarele sarcini:
- Participarea activă la realizarea scopurilor și obiectivelor asociației;
- Cuprinderea ca membri pe surzii din raza lor de activitate și organizarea lor pentru:
- obținerea, promovarea și asigurarea aplicării drepturilor specifice;
- asigurarea protecției sociale a membrilor filialei;
- integrarea în viața economică-socială și profesională, precum și cultural-artistică;
- reprezentarea membrilor și a intereselor lor în fața autorităților publice locale, în justiție și în fața altor instituții de drept public sau privat;
- Identifică persoanele cu deficiență de auz din raza teritorială de activitate și îi îndrumă, în condițiile legii, pentru înscrierea ca membri ai asociației;
- Întocmește o evidență nominală și o statistică a membrilor din raza sa de activitate;
- Asigură servicii de interpretare în limbaj mimico-gestual/limba semnelor române în diferite situații, prin intermediul interpretului în limbaj mimico-gestual autorizat;
- Asigură servicii de asistență socială;
- Asigură servicii de informare: informarea beneficiarilor privind drepturile și obligațiile persoanelor cu dizabilități; informarea familiilor care au copii/părinți cu pierdere de auz cu privire la tipurile de intervenție care pot fi adaptate la nevoile specifice ale copilului/adultului cu surditate (inclusiv identificarea cazurilor noi); informare privind actualitatea în legislația socio-economică;
- Asigură servicii de consiliere și consultanță socială pentru persoanele cu deficiență de auz;
- Asigură servicii de consiliere și informare pentru familiile persoanelor cu deficiență de auz;
- Asigură servicii de consiliere și sprijin în vederea plasării pe piața muncii și asistență la locul de muncă;
- Asigură servicii de consiliere și reorientare profesională;
- Asigură consiliere și sprijin în vederea pensionării sau a obținerii ajutorului de deces, prelungirea pensiei de invaliditate, bilete de odihnă și tratament etc.;
- Asigură consiliere și sprijin în vederea obținerii drepturilor conform legislației în vigoare de la DGASPC-uri (foi de drum, roviniete, cupoane de indemnizații de handicap, certificate de încadrare în grad de handicap etc.);
- Asigură sprijin în vederea completării diverselor documente: anchete sociale, scutiri de impozite etc.;
- Asigură sprijin telefonic și online/vizual în vederea rezolvării diverselor probleme ale persoanelor surde cu terți;
- Asigură asistență și sprijinirea minorilor surzi pentru înscrierea la școlile speciale sau de masă și de formare profesională la diferite nivele, în vederea adaptării lor la sistemul educațional;
- Asigură îndrumarea și sprijinirea surzilor pentru școlarizare, calificare sau recalificare profesională, urmărind introducerea de profesii noi, meserii sau operațiuni accesibile acestora;
- Asigură servicii de distribuție – abonamente transport urban gratuit, bilete de călătorie CFR, adeverințe, card European, pachete cadou, pachete alimentare, pachete cu produse obținute din sponsorizări;
- Promovează și sprijină asigurarea serviciilor medicale de specialitate (O.R.L.) cu respectarea legislației în vigoare și a dispozițiilor din domeniul medical;
- Organizează și promovează activități cultural-artistice, recreative și de petrecere a timpului liber pentru membri, specifice persoanei cu deficiență de auz, atât la nivel național cât și internațional;
- Organizează cursuri, seminarii și diverse activități de formare, în diferite domenii, pentru interesul membrilor și al societății;
- Organizează programe pentru combaterea discriminării și egalizarea șanselor persoanelor cu deficiență de auz;
- Organizează și desfășoară cursuri de formare profesională ca interpret în limbaj mimico-gestual, conform legislației în vigoare, în parteneriat cu instituțiile de profil;
- Sprijină desfășurarea cursurilor de reconversie profesională cu interpreți în limbaj mimico-gestual autorizați, în parteneriat cu organele abilitate;
- Sprijină persoanele cu deficiență de auz la internarea în unități de asistență socială;
- Încasează cotizații de membru și taxe de înscriere;
- Desfășoară orice altă activitate ce are ca rezultat atingerea scopului și a obiectivului asociației.
Articol 31 - Organele Filialei Asociației
Organele asociatiei sunt:
- Adunarea generala;
- Consiliul director;
- Cenzorul sau comisia de cenzori, după caz.
Articol 32 - Adunarea Generală a Filialei
Organul de conducere al filialei este adunarea generala, alcătuit din totalitatea membrilor;
- Adunarea generala se întrunește in ședințe ordinare o data pe an la convocarea consiliului director si este statutar constituita daca sunt prezenți 30% din numărul membrilor cu drept de vot.
- hotărârile adunările generale sunt adoptate cu majoritate de voturi.
- Adunarea generala poate fi convocata in ședințe extraordinare de către consiliul director al filialei, la cererea de 50+1% din numărul membrilor.
- Convocarea Adunării generale in ședință extraordinara se aduce la cunoștința membrilor in scris, prin afișare la sediul asociatiei, posta electronica sau postare in mediul online, cu cel puțin 30 de zile înainte de data desfășurării, precizând-se scopul pentru care a fost convocata.
- Adunarea generala poate avea loc si prin mijloace electronice de comunicare directa la distanta, iar hotărârile adunării generale pot fi semnate de asociați inclusiv cu semnătura electronica extinsa.
- Asociatul care, într-o anumita problema supusa hotărârii adunării generale, este interesat personal sau prin soțul sau, ascendenții sau descendenții săi, rudele in linie colaterala sau afinii săi pana la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte nici la deliberare si nici la vot. Asociatul care încalcă aceste dispoziții este răspunzător de daunele cauzate asociatiei daca fără votul sau nu s-ar fi putut obține majoritatea ceruta.
- hotărârile luate de adunarea generala in limitele legii si ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru membrii asociați care nu au luat parte la adunarea generala sau au votat împotrivă.
- hotărârile adunării generale, contrare legii sau dispozițiilor cuprinse in statut, pot fi atacate in justiție de către oricare dintre membrii asociați care nu au luat parte la adunarea generala sau care au votat împotrivă si au cerut sa insereze aceasta in procesul-verbal de ședință, in termen de 15 zile de la data când au luat cunoștința despre hotărâre sau de la data când a avut loc ședință, după caz;
- Adunarea generala are drept de control permanent asupra următoarelor organe: consiliu director, cenzor sau comisie de cenzori, după caz.
Articol 33 - Competența Adunării Generale a Filialei
Competenta adunării generale cuprinde:
- Stabilirea strategiei si a obiectivelor generale ale filialei;
- Aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilanțului contabil;
- Aprobarea rapoartelor de activitate si a planurilor generale de activitate prezentate de consiliul director si a raportului cenzorului/comisiei de cenzori;
- Alegerea si revocarea membrilor consiliului director, președintele filialei făcând parte in mod obligatoriu din consiliul director;
- Alegerea si revocarea cenzorului sau a comisiei de cenzori, după caz;
- Aprobarea regulilor generale de organizare si funcționare a comisiei de cenzori;
- Modificarea statutului filialei, cu condiția respectării statutului A.N.S.R.;
- Alegerea delegațiilor la adunarea generala a A.N.S.R., in conformitate cu prevederile statutului A.N.S.R., a regulamentului de organizare si funcționare si a hotărârilor consiliului director național.
- Dizolvarea si lichidarea asociatiei, precum si stabilirea destinației bunurilor ramase după lichidare;
- Adoptarea oricăror hotărâri privind activitatea generala a filialei.
Articol 34 - Consiliul Director al Filialei
- Intre ședințele adunării generale, activitatea asociatiei este administrata de către consiliul director, compus dintr-un număr impar de membri, validați de către adunarea generala.
- Consiliul director al filialei se întrunește in ședințe de cel puțin o data la doua luni sau ori de cate ori este nevoie.
- Nu poate fi membru in consiliul director, iar daca era, pierde aceasta calitate orice persoana care ocupa o funcție de conducere in cadrul unei instituții publice, daca asociația respectiva are ca scop sprijinirea activității acelei instituții publice.
- Regulile generale privind organizarea si funcționarea consiliului director sunt prevăzute in statut si sunt cuprinse si in regulamentul de organizare si funcționare. Consiliul director își poate elabora un regulament intern de funcționare.
- Ședințele consiliului director pot avea loc si prin mijloace electronice de comunicare directa la distanta, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de membri inclusiv cu semnătura electronica extinsa.
- Asociatul care, într-o anumita problema supusa hotărârii consiliului director, este interesat personal sau prin soțul sau, ascendenții sau descendenții săi, rudele in linie colaterala sau afinii săi pana la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte nici la deliberare si nici la vot. Asociatul care încalcă aceste dispoziții este răspunzător de daunele cauzate asociatiei daca fără votul sau nu s-ar fi putut obține majoritatea ceruta.
- Deciziile consiliului director, contrare legii sau statutului asociatiei pot fi atacate in justiție.
Articol 35 - Competența Consiliul Director al Filialei
Consiliul director are următoarele competente:
a) Prezinta adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioara, executarea bugetului de venituri si cheltuieli, bilanțul contabil, proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si proiectul programelor asociatiei;
b) Încheie acte juridice in numele si pe seama filialei;
c) Aproba organigrama si politica de personal ale filialei, modifica structura de personal a filialei in funcție de resursele financiare si a hotărârilor consiliului director național, cu respectarea legislației in vigoare;
d) Asigura punerea in executare a hotărârilor adunării generale, atât a filialei cat si a A.N.S.R., administrând astfel întreaga activitate a filialei;
e) Întocmește si aproba planurile de activitate ale filialei pe perioade de cel mult un an, ținând cont de programele si activitatea A.N.S.R.;
f) Întocmește si aproba planurile anuale de venituri si cheltuieli ale filialei in conformitate cu instrucțiunile consiliului director național;
g) Analizează raportul cenzorului/comisiei de cenzori si adopta masurile legale propuse de acesta in cazul apariției unor abateri de la dispozițiile legale;
h) Propune înființarea sucursalelor din raza de activitate a filialei;
i) Validează sau revoca organizatorii de sucursala, propunând membrilor alegerea unor noi conducători, asigurând asistenta metodologica si coordonarea organizatorilor de sucursala;
j) Aplica sancțiuni in conformitate cu prevederile statutului, atât al filialei cat si cel al A.N.S.R.;
k) Convoacă adunările generale ale filialei si sucursalei ori de cate ori este necesar;
l) Îndeplinește orice alte atribuții stabilite de consiliul director național sau de adunarea generala a A.N.S.R.;
m) Se implică activ în activitatea filialei pentru a atinge scopul și obiectivul asociației.
Articol 36 - Președintele Filialei
1) Președintele este reprezentantul legal al asociatiei.
2) Președintele este ales prin vot secret de către adunarea generala cu votul a 50%+1 din numărul membrilor prezenți.
3) În funcția de președinte pot fi aleși membrii care au o vechime continuă minimă de 5 ani în asociație, au vârsta minimă de 25 de ani și fac dovada, prin calitățile intelectuale și o activitate anterioară semnificativă în favoarea asociației, că pot reprezenta interesele persoanelor cu deficiență de auz.
4) Fac excepție de la prevederile alin. 3) candidații pentru funcția de președinte la A.N.S.R. – Filiala Tineret care trebuie sa aibă vârsta minima de 18 ani si nu au prevăzută limita minima pentru vechimea in asociație.
5) Durata mandatului președintelui este de 5 ani.
6) Președintele are următoarele atribuții:
a) Reprezintă filiala in relația cu autoritățile publice locale, cu instituțiile publice sau private, cu organizații sau fundații, cu oricare alte persoane juridice si fizice;
b) Asigura îndeplinirea scopurilor asociatiei si a tuturor hotărârilor adoptate;
c) Coordonează si controlează întreaga activitate a asociatiei;
d) Conduce lucrările adunării generale si ale consiliului director;
e) Convoacă consiliul director potrivit reglementarilor din statut si din regulamentul de organizare si funcționare;
f) Poate încheia acte in numele asociatiei/filialei in condițiile legii si in limitele aprobate prin hotărârile adunării generale si a consiliului director;
g) Sprijină la încasarea cotizațiilor;
7) In exercitarea mandatului sau, președintele emite decizii, dispoziții si instrucțiuni in conformitate cu legislația in vigoare si cu prevederile statutului si a regulamentului de organizare si funcționare;
8) Președintele poate delega unele competente, pe perioade limitate si din motive întemeiate, vicepreședintelui sau oricărui membru din consiliul director;
9) In caz de imposibilitate a președintelui de a-si exercita mandatul pe o perioada mai mare de 6 luni sau a postului vacant, toate atribuțiile sale sunt preluate interimar de vicepreședinte, conform procedurii din regulamentul de organizare si funcționare.
10) Președintele, in baza hotărârii adunării generale poate fi:
a) Angajat, salariul acestuia fiind achitat din fonduri alocate de la bugetul de stat;
b) Cu indemnizație plătita din venituri proprii cu aprobarea consiliului director;
c) Reprezentant legal neremunerat.
Articol 37 - Cenzorul sau Comisia de Cenzori a Filialei
1) Cenzorul/comisia de cenzori este organul de control care verifica respectarea dispozițiilor legale cu privire la administrarea patrimoniului asociatiei.
2) Daca numărul asociaților este mai mare de 15, numirea unui cenzor este obligatorie. Acesta poate fi o persoana din afara asociatiei.
3) Pentru asociațiile cu mai mult de 100 de membri înscriși pana la data întrunirii ultimei adunări generale, controlul financiar intern se exercita de către o comisie de cenzori.
4) Comisia de cenzori este alcătuita dintr-un număr impar de membri.
5) Membrii consiliului director si angajații nu pot fi cenzori.
6) Cel puțin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil autorizat sau expert contabil, in condițiile legii.
7) Regulile generale de organizare si funcționare a comisiei de cenzori se aproba de către adunarea generala. Comisia de cenzori își poate elabora un regulament intern de funcționare.
8) Comisia de cenzori este aleasa de către adunarea generala pentru o perioada de 5 ani.
Articol 38 - Competențe Cenzor/Comisie de Cenzori a Filialei
In realizarea competentei sale cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori:
a) Verifica, cel puțin o data pe an, modul in care este administrat patrimoniul asociatiei;
b) Întocmește rapoarte si le prezinta adunării generale;
c) Poate participa la ședințele consiliului director, fără drept de vot;
d) Îndeplinește orice alte atribuții prevăzute atât in statut cat si de adunarea generala.
Articol 39 - Sucursala Asociației
1) Asociația își poate constitui sucursale, ca structuri teritoriale fără personalitate juridica.
2) Sucursalele se constituie prin hotărâre a adunării generale.
3) Sucursalele își pot desfășura activitatea numai după înscrierea lor in Registrul asociațiilor si fundațiilor. Cererea de înscriere, însoțita de hotărârea adunării generale, se va depune la grefa judecat oriei in a cărei circumscripție își are sediul asociația.
4) Sucursalele desfășoară activitățile date in competenta lor de către asociație.
Articol 40 - Competențe Sucursală
Sucursala are următoarele competente:
a) Identifica persoane cu deficienta de auz din raza sa de activitate, îndrumând-le si sprijinind-le pentru înscrierea ca membri ai asociatiei;
b) Sprijină asociația in vederea atingerii scopului si obiectivelor;
c) Facilitează comunicarea dintre conducerea asociatiei si autoritățile publice locale, precum si cu membrii din raza sa de competenta;
d) Încasează cotizația membrilor;
e) Organizează acțiuni cultural – educative si de petrecere a timpului liber;
f) Îndeplinește orice alte sarcini impuse de adunarea generala si consiliul director.
Articol 41 - Organizarea și Funcționarea Sucursalei
1) Sucursala funcționează sub directa coordonare a consiliului director si este condusa de un comitet compus din:
a) Un organizator al sucursalei;
b) Doi membri.
2) Comitetul sucursalei are următoarele competente:
a) Asigura îndeplinirea sarcinilor sucursalei;
b) Executa hotărârile consiliului director si dispozițiile președintelui;
c) Prezinta rapoarte de activitate consiliului director;
d) Îndeplinește orice alte atribuții cu caracter excepțional, in limitele legii si a regulamentului de organizare si funcționare.
Capitolul 4 - Componență nominală a organelor de conducere, administrare și control
Articol 42 - Adunarea Generală
În calitate de organ de conducere, a ales următoarea componență nominală a organelor de conducere, administrare și control:
- PREȘEDINTELE A.N.S.R. – Lolici Daniel;
- VICEPREȘEDINTELE A.N.S.R. – Paraschiv Elisabeta-Vasilica;
- COMPONENȚĂ NOMINALĂ CONSILIU DIRECTOR AL A.N.S.R. Consiliul director este format din:
- Lolici Daniel – Președinte;
- Paraschiv Elisabeta-Vasilica – Vicepreședinte;
- Solonariu Petru – membru;
- Necse Laurențiu – membru;
- Eross Tunde – membru;
- Paraschiv Stan – membru;
- Sîrbu David – membru;
- Berghean Nicolae Florin;
- Bîrsă Radu.
- CENZOR/COMISIE DE CENZORI formata din:
- Raicu Gabriel, în calitate de Președinte;
- Tăutu Claudia – Simona, în calitate de membru;
- Cercel Constantin, în calitate de membru.
Capitolul 5 - Resursele patrimoniale ale asociației și relațiile cu autoritățile publice.
Articol 43 - Veniturile Asociației
-
Veniturile asociației provin din:
- Cotizațiile membrilor;
- Taxe înscriere;
- Dobânzile și dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condiții legale;
- Dividendele societăților comerciale înființate de asociații;
- Venituri realizate din activități economice directe;
- Donații, sponsorizări sau legate;
- Resurse obținute de la bugetul de stat sau de la bugetele locale;
- Venituri realizate din prestarea de servicii de interpretare în limbaj mimico-gestual/limba semnelor române, conform scopului asociației;
- Alte venituri prevăzute de lege.
- Asociația poate desfășura orice activități economice dacă acestea au caracter accesoriu și sunt în strânsă legătură cu scopul principal.
-
Veniturile asociației provin din:
Articol 44 - Relația cu Autoritățile Publice
-
Având în vedere legislația în vigoare, autoritățile administrației publice locale vor sprijini asociația prin:
- Punerea la dispoziție, în funcție de posibilități, a unor spații pentru sedii, în condițiile legii;
- Atribuirea, în funcție de posibilități, a unor terenuri în scopul ridicării de construcții necesare desfășurării activității.
- Conform legislației, autoritățile publice sunt obligate să pună la dispoziția asociației informațiile de interes public.
- În vederea stabilirii unor programe și activități comune, asociația, conform legislației, poate solicita colaborarea/consultarea cu structurile pentru relația din mediul asociativ ce funcționează în cadrul Camerelor Parlamentului, Administrației Prezidențiale, aparatului de lucru al Guvernului, instituției Avocatul Poporului, autorităților administrativ autonome, ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și autorităților publice locale.
-
Având în vedere legislația în vigoare, autoritățile administrației publice locale vor sprijini asociația prin:
Capitolul 6 - Fuziunea. Divizarea. Dizolvarea. Lichidarea.
Articol 45 - Fuziunea și Divizarea
- Fuziunea se face prin absorbția unei asociații de către o alta asociație sau prin contopirea a doua sau mai multe asociații pentru a alcătui o asociație noua.
- Divizarea se face prin împărțirea întregului patrimoniu al unei asociații care își încetează existenta intre doua sau mai multe asociații existente ori care iau astfel ființă.
- Decizia de fuziune sau divizare se ia prin hotărârea a cel puțin doua treimi din numărul total al membrilor organului de conducere.
Articol 46 - Dizolvarea Asociației
-
Asociația se dizolvă:
- De drept;
- Prin hotărârea judecătoriei;
- Prin hotărârea adunării generale.
-
Asociația se dizolvă de drept prin:
- Împlinirea duratei pentru care a fost constituită;
- Realizarea sau, după caz, imposibilitatea realizării scopului pentru care a fost constituită, dacă în termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop;
- Imposibilitatea constituirii adunării generale sau a consiliului director în conformitate cu statutul asociației, dacă această situație durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, adunarea generală sau, după caz, consiliul director trebuia să se constituie;
- Reducerea numărului de asociați sub limita fixată de lege, dacă acesta nu a fost complinit timp de 3 luni.
- Constatarea dizolvării se realizează prin hotărârea judecătoriei în a cărei circumscripție se află sediul asociației, la cererea oricărei persoane interesate.
-
Asociația se dizolvă, prin hotărâre judecătorească, la cererea Ministerului Public sau a oricărei persoane interesate:
- Când scopul sau activitatea asociației a devenit ilicită sau contrară ordinii publice;
- Când realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
- Când asociația urmărește un alt scop decât cel pentru care s-a constituit;
- Când asociația a devenit insolvabilă;
- Când asociația, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmează să desfășoare activități pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizații prealabile, iar aceste activități nu vor putea fi inițiate decât după obținerea autorizațiilor respective;
- Când nu sunt comunicate datele de identificare ale beneficiarului real în termenul de 30 de zile de la comunicarea procesului-verbal de constatare a contravenției cu privire la nedeclararea datelor de identificare a beneficiarilor reali. Această cauză de dizolvare poate fi înlăturată înainte de a se pune concluzii pe fond.
- Asociația se poate dizolva și prin hotărâre a adunării generale. În termen de 15 zile de la data ședinței de dizolvare, hotărârea adunării generale se depune la judecătoria în a cărei circumscripție își are sediul, pentru a fi înscrisă în Registrul asociațiilor și fundațiilor.
- În cazul dizolvării, bunurile rămase în urma lichidării nu se pot transmite către persoane fizice.
- Aceste bunuri pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător, aceste persoane juridice vor fi stabilite prin hotărâre a adunării generale a asociației.
- Dacă în termen de 6 luni de la terminarea lichidării, lichidatorii nu au reușit să transmită bunurile conform prevederilor alin. (6), sau dacă procedura de transmitere este contrară legii sau ordinii publice, bunurile rămase după lichidare vor fi atribuite de instanța competentă unei persoane juridice cu scop identic sau asemănător.
- În cazul în care asociația a fost dizolvată pentru motivele prevăzute la alin. (4) lit. a)–c) și lit. f), bunurile rămase după lichidare vor fi preluate de către stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, sau, după caz, de comuna sau orașul în a cărui rază teritorială își are sediul asociația, dacă aceasta este de interes local.
- Data transmiterii bunurilor este cea a întocmirii procesului-verbal de predare-preluare, dacă prin acesta nu s-a stabilit o dată ulterioară.
-
Asociația se dizolvă:
Articol 47 - Lichidarea Asociației
- In cazurile de dizolvare prevăzute de art. 46 alin. 2 si alin. 4 lit. a)-f), lichidatorii vor fi numiți prin hotărâre judecătorească.
- In cazul dizolvării prevăzute de art. 46 alin. 4, lit. g) lichidatorii vor fi numiți de adunarea generala, sub sancțiunea lipsirii de efecte juridice a hotărârii de dizolvare.
- In toate cazurile, mandatul consiliului director încetează o data cu numirea lichidatorilor.
- Lichidarea se realizează conform procedurilor prevăzute in legislația cu privire la asociații si fundații.
Capitolul 7 - Dispoziții comune
Articol 48 - Personalul Asociației
Obiectivul asociației constă în susținerea și integrarea persoanelor cu deficiență de auz în societate.
1. Recunoscând pierderea lor auditivă ca o deficiență ireversibilă, surzii au creat un limbaj mimico-gestual/limba semnelor române și o cultură proprie în cadrul organizațiilor de surzi în scopul incluziunii lor sociale.
2. Fiecare membru al Asociației Naționale a Surzilor din România este liber să participe la realizarea obiectivelor și activităților asociației.
3. Asociația inclusiv prin structurile special create, în vederea atingerii scopului și obiectivelor sale, desfășoară următoarele activități:
a. Asigură servicii de interpretare în limbaj mimico-gestual/limba semnelor române în diferite situații, prin intermediul interpretului în limbaj mimico-gestual autorizat. În acest sens se înființează departamentul interpreților în limbaj mimico-gestual cu birouri de interpretare în toate structurile asociației;
b. Asigură servicii de asistență socială;
c. Asigură servicii de informare: informarea beneficiarilor privind drepturile și obligațiile persoanelor cu dizabilități; informarea familiilor care au copii/părinți cu pierdere de auz cu privire la tipurile de intervenție care pot fi adaptate la nevoile specifice ale copilului/adultului cu surditate (inclusiv identificarea cazurilor noi); informare privind actualitatea în legislația socio-economică;
d. Asigură servicii de consiliere și consultanță socială pentru persoanele cu deficiență de auz;
e. Asigură servicii de consiliere și informare pentru familiile persoanelor cu deficiență de auz;
f. Asigură servicii de consiliere și sprijin în vederea plasării pe piața muncii și asistență la locul de muncă;
g. Asigură servicii de consiliere și reorientare profesională;
h. Asigură consiliere și sprijin în vederea pensionarii sau a obținerii ajutorului de deces, prelungirea pensiei de invaliditate, bilete de odihnă și tratament, etc;
i. Asigură consiliere și sprijin în vederea obținerii drepturilor conform legislației în vigoare de la DGASPC-uri (foi de drum, roviniete, cupoane de indemnizații de handicap, certificate de încadrare în grad de handicap, etc.)
j. Asigură sprijin în vederea completării diverselor documente: anchete sociale, scutiri de impozite, etc;
k. Asigură sprijin telefonic și online/vizual în vederea rezolvării diverselor probleme ale persoanelor surde cu terți, inclusiv prin aplicația asociației de interpretare la distanță “Voci Pentru Mâini”.
l. Asigură asistență și sprijinirea minorilor surzi pentru înscrierea la școlile speciale sau de masă și de formare profesională la diferite nivele, în vederea adaptării lor la sistemul educațional;
m. Asigură îndrumarea și sprijinirea surzilor pentru școlarizare, calificare sau recalificare profesională, urmărind introducerea de profesii noi, meserii sau operațiuni accesibile acestora;
n. Asigură servicii de distribuire – abonamente transport urban gratuit, bilete de călătorie CFR, adeverințe, card European, pachete cadou, pachete alimentare, pachete cu produse obținute din sponsorizări;
o. Promovează și sprijină asigurarea serviciilor medicale de specialitate (O.R.L.) cu respectarea legislației în vigoare și a dispozițiilor din domeniul medical;
p. Organizează și promovează activități cultural-artistice, recreative și de petrecerea a timpului liber pentru membri, specifice persoanei cu deficiență de auz, atât la nivel național cât și internațional;
q. Organizează cursuri, seminare, diverse activități de formare, precum și diferite proiecte, în diferite domenii, pentru interesul membrilor și al societății;
r. Organizează programe pentru combaterea discriminării și egalizarea șanselor persoanelor cu deficiență de auz;
s. Organizează cursuri de formare profesională ca interpret în limbaj mimico-gestual, conform legislației în vigoare, atât independent cât și în parteneriat cu instituțiile de profil;
t. Sprijină desfășurarea cursurilor de reconversie profesională cu interpreți în limbaj mimico-gestual autorizați, în parteneriat cu organele abilitate;
u. Se implică activ în legătură cu diferitele propuneri și proiecte de legislație pentru protecția specială a persoanelor cu dizabilități, oferindu-și bogata expertiză în vederea acordării unor puncte de vedere pertinente legiuitorilor, precum și dezvoltând programe proprii privind protecția persoanelor cu deficiență de auz;
v. Întreține și dezvoltă relațiile de colaborare cu organizațiile similare naționale și internaționale;
w. Editează, tipărește, publică diferite publicații specifice persoanei cu deficiență de auz, folosind limbajul mimico-gestual/limba semnelor române acolo unde este posibil;
x. Organizează ateliere/seminare/webinare/cursuri introductive în limbaj mimico-gestual/ L.S.R.
y. Dezvoltă, implementează și exploatează proiecte/producții, individual sau în colaborare cu alte organizații și instituții, cu scopul de promovare a culturii surzilor în orice domeniu de creație artistică.
Articol 49 - Operațiuni Financiar - Contabile
Obiectivul asociației constă în susținerea și integrarea persoanelor cu deficiență de auz în societate.
1. Recunoscând pierderea lor auditivă ca o deficiență ireversibilă, surzii au creat un limbaj mimico-gestual/limba semnelor române și o cultură proprie în cadrul organizațiilor de surzi în scopul incluziunii lor sociale.
2. Fiecare membru al Asociației Naționale a Surzilor din România este liber să participe la realizarea obiectivelor și activităților asociației.
3. Asociația inclusiv prin structurile special create, în vederea atingerii scopului și obiectivelor sale, desfășoară următoarele activități:
a. Asigură servicii de interpretare în limbaj mimico-gestual/limba semnelor române în diferite situații, prin intermediul interpretului în limbaj mimico-gestual autorizat. În acest sens se înființează departamentul interpreților în limbaj mimico-gestual cu birouri de interpretare în toate structurile asociației;
b. Asigură servicii de asistență socială;
c. Asigură servicii de informare: informarea beneficiarilor privind drepturile și obligațiile persoanelor cu dizabilități; informarea familiilor care au copii/părinți cu pierdere de auz cu privire la tipurile de intervenție care pot fi adaptate la nevoile specifice ale copilului/adultului cu surditate (inclusiv identificarea cazurilor noi); informare privind actualitatea în legislația socio-economică;
d. Asigură servicii de consiliere și consultanță socială pentru persoanele cu deficiență de auz;
e. Asigură servicii de consiliere și informare pentru familiile persoanelor cu deficiență de auz;
f. Asigură servicii de consiliere și sprijin în vederea plasării pe piața muncii și asistență la locul de muncă;
g. Asigură servicii de consiliere și reorientare profesională;
h. Asigură consiliere și sprijin în vederea pensionarii sau a obținerii ajutorului de deces, prelungirea pensiei de invaliditate, bilete de odihnă și tratament, etc;
i. Asigură consiliere și sprijin în vederea obținerii drepturilor conform legislației în vigoare de la DGASPC-uri (foi de drum, roviniete, cupoane de indemnizații de handicap, certificate de încadrare în grad de handicap, etc.)
j. Asigură sprijin în vederea completării diverselor documente: anchete sociale, scutiri de impozite, etc;
k. Asigură sprijin telefonic și online/vizual în vederea rezolvării diverselor probleme ale persoanelor surde cu terți, inclusiv prin aplicația asociației de interpretare la distanță “Voci Pentru Mâini”.
l. Asigură asistență și sprijinirea minorilor surzi pentru înscrierea la școlile speciale sau de masă și de formare profesională la diferite nivele, în vederea adaptării lor la sistemul educațional;
m. Asigură îndrumarea și sprijinirea surzilor pentru școlarizare, calificare sau recalificare profesională, urmărind introducerea de profesii noi, meserii sau operațiuni accesibile acestora;
n. Asigură servicii de distribuire – abonamente transport urban gratuit, bilete de călătorie CFR, adeverințe, card European, pachete cadou, pachete alimentare, pachete cu produse obținute din sponsorizări;
o. Promovează și sprijină asigurarea serviciilor medicale de specialitate (O.R.L.) cu respectarea legislației în vigoare și a dispozițiilor din domeniul medical;
p. Organizează și promovează activități cultural-artistice, recreative și de petrecerea a timpului liber pentru membri, specifice persoanei cu deficiență de auz, atât la nivel național cât și internațional;
q. Organizează cursuri, seminare, diverse activități de formare, precum și diferite proiecte, în diferite domenii, pentru interesul membrilor și al societății;
r. Organizează programe pentru combaterea discriminării și egalizarea șanselor persoanelor cu deficiență de auz;
s. Organizează cursuri de formare profesională ca interpret în limbaj mimico-gestual, conform legislației în vigoare, atât independent cât și în parteneriat cu instituțiile de profil;
t. Sprijină desfășurarea cursurilor de reconversie profesională cu interpreți în limbaj mimico-gestual autorizați, în parteneriat cu organele abilitate;
u. Se implică activ în legătură cu diferitele propuneri și proiecte de legislație pentru protecția specială a persoanelor cu dizabilități, oferindu-și bogata expertiză în vederea acordării unor puncte de vedere pertinente legiuitorilor, precum și dezvoltând programe proprii privind protecția persoanelor cu deficiență de auz;
v. Întreține și dezvoltă relațiile de colaborare cu organizațiile similare naționale și internaționale;
w. Editează, tipărește, publică diferite publicații specifice persoanei cu deficiență de auz, folosind limbajul mimico-gestual/limba semnelor române acolo unde este posibil;
x. Organizează ateliere/seminare/webinare/cursuri introductive în limbaj mimico-gestual/ L.S.R.
y. Dezvoltă, implementează și exploatează proiecte/producții, individual sau în colaborare cu alte organizații și instituții, cu scopul de promovare a culturii surzilor în orice domeniu de creație artistică.
Articol 50 - Dispoziții Finale
- Prezentul statut intra în vigoare la data de 01.02.2025, dată aprobată de către adunarea generală extraordinară a A.N.S.R. din data de 16.11.2024.
- La aceeași dată se abrogă statutul adoptat de adunarea generală a A.N.S.R. din data de 06.07.2024.